keskiviikko 1. joulukuuta 2010

Pro 40 poäng, snart ”bara 24” kvar, kapitel 11 i Yoders bok ”Jesu politik”

Oh my holy smoly...jag har ganska mycket kvar före nästa fredag...det här barkar åt ...jag skall kämpa...nej det blir inget...ja..nej..Okej här kommer ett inlägg om nästsista kapitlet i Yoders bok:

Det elfte kapitlet i Yoders bok heter ”Rättfärdiggörelse av nåd genom tron”. Yoder har nu beskrivit en hel del om hur den unga kyrkan levde i ett samhälle där det fanns allt från slaveri till stora skillnader mellan sociala klasser och de olika socialklassernas värdeskillnader. Yoder har funderat över vad Jesus i evangelierna har att säga etiken idag vad gäller krig, makt och vad det innebär att vara kristen. Nu har Yoder kommit fram till den lätta frågan om rättfärdiggörelse.  Jag har inte läst själva texten men tippar på att han anser att rättfärdiggörelsen inte är någon privat angelägenhet. Jag hoppas att han skriver något om hur Gud inte sitter i sin himmel och bestämmer vem som ser himmelens portar och vem som brinner i helvetets eldar. Jag hoppas han pratar något om hur Jesus dog en gång för alla, för alla och en var.

Nu har jag läst det elfte kapitlet. Yoder påpekar det jag tänkte att han skulle, han skriver om en kollektiv rättfärdiggörelse. Eller kanske snarare att rättfärdiggörelsen inte är en sak endast mellan Gud och människa utan mellan människa och människa. Jesus levde och dog för att det skulle bli fred på jorden att människors skulle sluta hata varandra och leva i kärlek.    

Vad jag förstår omkullkastar Yoder inte Luthers tankar om en personlig omvändelse men vill ta det ett steg vidare och talar om hur Paulus ser rättfärdiggörelsen som ett socialt fenomen och med inriktning på en försoning mellan människor. Dessutom såg inte Paulus att Gud först frälste människan från synd och skam och efter det kunde människan älska sin nästa. Rättfärdiggörelse innebär handling att låta Guds rike komma. Guds rike innebär att älska fiender och låta gemenskap råda, någonting Yoder skriver att trons människor redan börjat ta till sig. Rättfärdiggörelse är inte någon introvert resa, utan en resa utåt mot de andra lemmarna i Kristi kropp.

Det handlar inte till största delar om att förstå sin stora skuld inför Gud och medmänniskor med hjälp av lagen, att få en förvissning om en nådig Gud eller att få en personlig erfarenhet av att vara förlåten utan det handlar om att Jesus är Messias och människa. Gud har levat på vår jord och visa vägen till hans rike genom det han sagt och gjort. Vad väntar vi på? Blixtar och dunder? Jag vet att jag gjort det och gör det fortfarande, fastän numera i smyg. De flesta av oss är vanliga människor som lever ett vanligt liv och en vanlig vardag. Inga under och dunder, bara handlingar i vardagen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti