lauantai 11. joulukuuta 2010

Kathryn Tanner & artikeln ”Trinity”...tänk om hon skulle heta Kathryn Trinity Tanner (det skulle passa tycker jag)

För att få en poäng har jag läst Kathryn Tanner’s artikel ”Trinity” ur The Blackwell Companion to Political Theology. Jag trodde det var en bra idé att läsa en artikel av en kvinna med tanke på att jag är själv en kvinna, jag måste ju förstå henne bättre än skäggiga gubbar som Hauerwas. Dessutom var artikeln värt en poäng vilket även indikerar att den inte är så värst svår. Dessutom måste ju artikeln vara intressant då den hade ett så tråkigt namn. Jag hade fel.

Tanner diskuterar Treenigheten i förhållandet till politik och vanligt liv. Med politik menar hon allting som berör fler än en människa i vardagen och i det sociala livet . Finns det något i Treenigheten vi som människor kunde efterlikna. Treenigheten består av personas men att de ändå är ett, om än olika. Personas i Treenigheten är alltid närvarande, men ändå är förhållandet mellan de olika personas olikt t.ex. Sonen lyder och tillber Fadern, Fadern lyssnar inte till Sonens vilja om att låta bägaren gå förbi honom då han skall korsfästas.

Det ovan nämnda låter lovande om man tänker på det politiska livet en människa lever. Att leva i en gemenskap med varandra, inte vaka över sin jämlikhet med de andra, höra samman trots att man är olika o.s.v. Därför gör Tanner ett försök att lägga in människor i de olika personas men stöter på en del problem, som t.ex. att det i Treenigheten råder kärlek mellan personas, vilket inte är fallet med människor. Mellan dem råder det synd och misär. Så med andra ord så kan vi skippa det här med att försöka efterlikna Treenigheten i det politiska livet. Istället skulle vi kanske kunna med hjälp av Kristi offergärning inlemmas i Treenigheten. Men detta är inte heller möjligt eftersom vi är så syndiga. Istället tycker Tanner att vi skall leva innanför det liv Treenigheten lever genom att den av nåd kommer till oss in i vår värld.

Jag måste nog säga att jag inte tänkt på Treenigheten på detta sätt, att vi borde efterlikna eller ta modell av den. Jag tycker det låter bra då Yoder sade att ett argument för att Guds rike handlar om gemenskap på samma sätt som Treenigheten också handlar om gemenskap. Sedan tycker jag också att det låter bra det här med att vaka över sin jämlikhet med andra. Det är många människor som inte antar att de är jämlika i förhållande till andra människor, men det är vi i Kristus.   

2 kommenttia:

  1. "Jag bär bud till er om en stor glädje, en glädje för hela folket. I dag har en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren."

    God Jul!

    VastaaPoista
  2. Bra att Tanner kom in på ett hörn också, eftersom hon representerar en annan typ av politisk teologi, nämligen den som hellre ser likheter mellan kristendomen och det liberala samhället.

    Jag kanske inte är så jätteimponerad av henne, man jag har bara läst en bok av henne som handlade om ekonomi, där hon i princip inte föreslog något annat än att kristna borde rösta på demokraterna. Vilket känns lite fattigt tycker jag.

    VastaaPoista