tiistai 16. marraskuuta 2010

Pro 40 poäng: kapitel sju i Yoders bok ”Jesu politik”

Kapitel sju i Yoders bok ”Jesu politik” heter Kristi lärjunge och Jesu väg. Kort och gott kunde man säga att Yoder funderar i detta kapitel vad det innebär att vara Kristi lärjunge och att vandra på Jesu väg. Yoder anser att evangelierna är tydliga med vad det innebär att vara Jesu lärjunge. Det innebär inget mystiskt och psykologiskt. Människan behöver inte heller eftersträva någon slags moralisk helighet eller att leva som Guds avbild. Människans ställning som Guds avbild ifrågasätts inte i GT, inte heller i NT då människan har hjälp av den Heliga Anden. ”...om vi älskar varandra, är Gud alltid i oss, och hans kärlek har nått sin fullhet i oss...” (1 Joh 4:12).

Vad jag förstår motsätter sig Yoder att man skall efterlikna Jesus på andra sätt än att dela hans öde. Människan skall byta ut viljan att härska till viljan att tjäna och fientlighet till viljan att förlåta. En kristen skall:
-          vara i Kristus, för att förbli i honom skall vi leva så som han gjorde
-          dö med Kristus och ha del i hans uppståndelseliv, Jesus dog för oss därmed är vi döda från synden, men skall leva för Gud
-          älska som Kristus älskade dvs. ge oss själva, inte som den Gyllen regeln uppmanar ” ”...det ni vill att människor skall göra emot er, skall ni också göra mot dem...” utan ”Gör som Fadern gjorde genom att sända sin Son”
-          att tjäna andra som han tjänade
-          att underordna sig
-          att lida med Kristus är en del av att vara hans apostel
-          att dela den gudomliga förnedringen
-          ge sitt liv som han gjorde
-          lidande tjänar-ställning istället för härskarställning
-          acceptera som han oskyldigt lidande utan att klaga
-          utstå med Kristus eller liksom han världens fientlighet, såsom företrädare för rikets sak
-          döden innebär befrielse från syndens makt
-          döden är profeternas öde; Jesus som vi följer, följde dem redan

Låter svårt att dela Jesu öde. Vad innebär det att dela Jesu öde? Att dela det fullt och helt och inte enbart i kyrkan? Men nog låter det här ganska extremt: ge sitt liv som han gjorde. Vad betyder det ens i mitt liv, leva pacifistiskt kanske? Hur är det med att underordna sig då? Underordna mig vad? Statsmakten? Ledarna i kyrkan? Gud? Tjäna andra som han gjorde låter sådär någorlunda förståeligt tycker jag. Men detta låter nog svårt. Mycket svårt. Jag börjar låta som en papegoja.

2 kommenttia:

  1. Jo, lite papegojaktigt kanske. Men det är intressant för när jag läste Yoder första gången var min känsla mera vifta med näven i luften och ropa "yesdärficknierapseudoradikalaåsiktskristna" och "smakapådenallabryerompajpajupplystakulturkristna". Så varför tar du det så personligt? Kanske det beror på min självgodhet (mycket möjligt) men kanske det kunde vara på sin plats att tänka på att detta är en väldigt polemisk bok, kanske rent av profetisk?

    Och jag tror också att en viktigt poäng är att allt detta blir omöjligt om man försöker göra det som invivid - men Yoder tänker sig hela tiden att det är Kyrkan som skall vara trogen Jesus, där vi som individer ingår. Det är inget ensamt projekt.

    VastaaPoista
  2. Jo, jag håller med dig att boken är polemisk, men jag tycker mycket av det Yoder säger stämmer, tar det därför personligt. Jag har länge haft ett dåligt samvete över att min kristna tro är så urvattnad och lat. Jag tror på att Jesus är det enda som kan rädda mig från rädsla, habegär, döden etc. men ändå lever jag inte som om det vore så.

    Yoder är helt enkelt jobbig tycker jag. Och därför tror jag han har mycket att säga mej.

    Om gemenskap, skulle vilja säga att vi ändå är individer som ingår i en gemenskap. Jag måste ju också som individ dra mitt strå till stacken.

    VastaaPoista