torstai 18. marraskuuta 2010

Pro 40 poäng: kapitel 8 i Yoders bok ”Jesu politik”

Kapitel 8 i Yoders bok ”Jesu politik” heter ”Kristus och makten”. Yoder poängterar det Patrik skrev i sin kommentar till mitt förra inlägg. Enligt Yoder handlar Jesu budskap inte att man som ensam individ skall förändra världen utan att man skall göra det som en gemenskap. Men då vill jag invända att en gemenskap alltid består av individer och vad skall man göra i en värld, ett samhälle, en gemenskap som är präglad av individualism?  Ärligt tycker jag att det låter som något roligt, att bilda gemenskap. Yoder skriver något jag inte överhuvudtaget tycker stämmer överens med den kyrka jag känner och besöker. Han skriver att kyrkan skall vara en förebild då det kommer gemenskap av olika människor. I kyrkan skall det inte finnas strukturer som i det övriga samhället, strukturer som har att göra med makt, social rangordning  etc. Till min sorg är det samma som gäller i samhället vad beträffar gemenskap och makt som gäller i min kyrka, med vissa undantag.  Strukturen, systemen och sammanhållning är ganska lik som i det övriga samhället. Men det jag tycker är bra är att man åtminstone predikar om en annorlunda struktur och gemenskap.

Yoder skriver om strukturer och makt i detta kapitel, dessutom tar han fram Kristi gärning och makterna. Yoder tar fram ett ord som maktstruktur, han säger att denna kan var synlig eller osynlig. Och om jag förstår honom rätt så är struktur alltid mera än beståndsdelarna. Jag märker nu att jag hela tiden försöker läsa i hans text om världens makt och strukturer men Yoder skriver istället om Den som har Makten, Gud. Genom Kristus frälsningsgärning har Gud triumferat över maktens sanna natur. I kyrkan skall vi leva i gemenskap som är fri från makten. Vi skall inte ha pengabegär, vi skall inte dela upp människor enligt social klass, vi skall inte understöda nationalism och motarbeta social orättvisa. Kristus har frälst oss en gång för alla. Som Johann Cristoph Blumhardt skriver: ”hela världen är hans”.

Att vara fri från makten tycker jag låter som ett bra hopp att leva i, men kan man faktiskt någonsin bli det? Som människor lever vi inte som öar, vi är alltid en del av en gemenskap. Kan man som en människa i ett samhälle leva fritt i Finland? Jag tror att man kan till en del. De vänner man har kan dock bytas ut. Livsstilen förändras. Det som man tycker är viktigt byts ut. Men det som är det viktigaste är att man uppmärksammar allt det som binder, för det är  inte alltid man är medveten om det.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti