tiistai 5. lokakuuta 2010

Martyrer och Augustinus

Tänk att leva i en tid då man måste dyrka statens överhuvud som en gud. Om man då som kristen inte ville göra det så var det bara skrapning och brännande på bål som gällde. Martyrakten är i alla fall mycket dramatiskt skriven och martyrerna beskrivs som hjältar och hjältinnor som gladeligen gick in i döden för Kristus skull. Låter ytterst extremt och extremistiskt.

Augustinus text om den himmelska staden och den jordiska staden har jag just läst färdigt. Märkte först nu att det fanns klamrar kring en viss del av texten och jag antar att det var det vi skulle läsa, för jag förstod inte riktigt vad oraklenas uppenbarelser om Gud o Kristus har att göra med det vi sysslar med på denna kurs. Eller så har jag missat något.

Den semifrivilliga radiosnutten skall jag lyssna på efter lunch. Bååååååååååååånn apppettiiiiiiiii!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti