tiistai 28. syyskuuta 2010

Yoder, Yogi Bear, yogurt, yoga, yo-yo, you, Yule tide……lektion III

Jag gillar att läsa bloggar men skulle aldrig börja en egen om jag förstås inte skulle följa i Julie Powells fotspår och göra alla recept i någon kokbok...eller någon tårtmakeribok. Aldrig i hela världen hade jag tänkt att jag skulle blogga o ännu mindre i världen att min första blogg skulle handla om politik.

Den tredje lektionens text av Yoder o Hagmans centrala punkt i sin föreläsning har jag redan komprimerat i föregående blogginläggs rubrik. Kristet ansvar eller varande = politiskt ansvar, intresse och engagemang.

Från den centrala punkten till en annan punkt. På sidan 71 av Yoders text så skriver han att Jesus är vårt föredöme med sitt kors. Han skriver att den troendes kors inte är fullt av olika slags ”lidande, sjukdom eller anspänning som det krävs att vi tar på oss och bär” utan att ”det är den sociala verklighet som det innebär att i en motvillig värld representera den ordning som skall komma”. För att låta Guds rike komma måste man dels kartlägga politiskt eller om man är politiskt bevandrad veta på vilka punkter man fredligt aktivt kan göra motstånd på. Dessutom är det sjukt svårt att leva som god kristen för det betyder att man måste göra saker som åtminstone jag uppfattar som motbjudande. Vad skulle jag som medborgare i mitt Finland kunna göra för att låta Guds rike komma såsom i himmelen så ock på jorden.

En liten lista över tre saker av många saker som kunde vara mina åtgärder för att Guds rike skall komma:

-     jag tycker spurgun är läskiga. Varför har de blivit spurgun och gillar de sin tillvaro? Hur kan jag hjälpa? Samla pengar till rehab? Ligger alkoholdrickandet djupare? Psykologiska orsaker? Finländarnas alkohol(o)vanor? Kartläggning av behov från denna människas synvinkel, kanske hjälpen är mångfacetterad? Men vad om denna spurgu som jag sååååå vill hjälpa inte vill ha min lilla hjälp? Dessutom luktar han/hon illa.

-     jag vill leva mer grönt. Jag borde gå på loppisar o köpa mina kläder eller köpa hållbara kläder, sluta dricka Cokis, börja äta vegetariskt, inte använda plastpåsar, flytta ut på landet med kor och höns och låta bli att använda mig av ”tehotuotantoa” (vad heter det på svenska?) då det gäller exempelvis mejeriprodukter? Det är ju jobbigt att bära med sig kassar och tygpåsar för frukt och dessutom ta med sig burkar för att få produkter satta i dem. Jag orkar inte.

-     varför samlar Teemu Selänne och Paula Koivuniemi pengar för cancersjuka barn? Inte för att det är dåligt men varför samlar man inte också till...forskning om och förebyggandet av mäns våld mot kvinnor i parrelationer, forskning om självmord i Finland och åtgärder för att förebygga dessa, att hela och hjälpa människor i deras vardag med psyksjukdomar som t.ex. depression o.s.v. Vad skall jag göra för att hjälpa samla pengar för tabubelagda ämnen i vårt samhälle? Ordna basar? Biltvätt? Jag kan ju bli stämplad att ha någon psyksjukdom bara för att jag samlar pengar för den. Huuu.

Om det hänger på mig att Guds rike skall komma så tror jag vi får vänta på Messias en god stund till.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti