maanantai 27. syyskuuta 2010

Kristet ansvar = politiskt engagemang

Jag har alltid tyckt att politik är oerhört tråkigt. Röstat på SFP för att mina föräldrar gjort det. Röstat utav plikt. Röstat för att det är min medborgerliga plikt i en demokrati. Mitt "intresse" för politiken har alltså begränsat sig till att lotta ut vilken kvinna jag skall rösta på ur SFP:s led.

Jag har till min stora förskräckelse dock insett de senaste åren att allt handlar om politik. Allt. Jag vill inte bli nunna eller leva mitt liv i ett bombskydd för resten av mitt liv, vilket lett till att jag insett att jag måste bli mer politiskt bevandrad. Suck. Måste fundera på vilket parti som motsvarar mina livsvärderingar då jag väljer, fundera på vänster-mitten -högern, följa med vad som händer inom EU, fundera på hur man i Finland driver politik...och inse som i Yoders text att jag inte kan undgå mitt ansvar. Suck.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti