tiistai 21. syyskuuta 2010

Persuasion by Jane Au...eller kursförväntningar av Maria W

Jag har en aning svårt att skriva om mina förväntningar inför kursen då jag redan sett lite av filmen före jag skall skriva sneak peek:en. Kanske kursen handlar om politik o hur religionen påverkar där?, Kristdemokraternas inflytande i Finlands politik idag? Om förhållandet stat och kyrka? Kan man rättfärdiga ett och annat inom politiken i namnet av religion (teokratiska stater)? Är demokrati smart? Varför måste man inte rösta partenligt i etiska frågor i dagens finländsk politik? Idag vet jag bättre. Jag tror att kursen mera handlar om en mera ideologisk och strukturell genomgång av makt, tvång, auktoritet och övertalning i samhället ur teologisk synvinkel eller kanske snarare tvärtom. Se på det kristna kanonet och annat kristet som etik, dogmlära, ecklesiologi etc. genom politiska ögon.

Om denhär kursen är riktigt bra så öppnar det ögonen för något man inte sett förrut, eller kanske sett men inte gett en struktur eller ord för. Awsome.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti